VVN Coevorden keurde fietsen op de Dr. Picardtschool te Coevorden

Op dinsdag 4 oktober vond op de Dr. Picardtschool in Coevorden een fietsenkeuring plaats. Van de 120 leerlingen uit de groepen 3 t/m 8 werden 91 fietsen ter keuring aangeboden. Vooraf hadden de kinderen een ouderbrief meegekregen of werd de fietsenkeuring via een nieuwsbrief kenbaar gemaakt, waarin nog eens werd aangegeven het belang van een fietsenkeuring en aan welke wettelijke eisen een fiets moest voldoen. Bijna een derde van de kinderen had zijn of haar fiets niet ter keuring aangeboden. Er werd niet alleen gekeken naar de wettelijke eisen, waaraan een fiets moet voldoen, maar ook naar de staat waarin een fiets verkeerd. Zoals speling op het balhoofd, trapas of een gevaarlijke loszittende standaard, pedalen of scherp uiteinde van het stuur. Op de VVN fietscontrolekaart, worden hierop aantekeningen gemaakt.

 

Veel kinderen fietsen ook 's-avonds in het donker op z'n fiets, naar familie, vriendjes, maar vooral ook naar een sporthal of sportpark. Dus ook de verlichting moet dan in orde zijn. Ieder ouder denkt of zegt wel eens je moet er niet aan denken als ons kind in het verkeer iets overkomt. Ieder ouder zegt tegen zijn kind als hij/zij buiten is dat ze goed moeten uitkijken. Maar je mag van de ouder(s) dan ook verwachten dat zijn kind op een goede fiets rijdt en lichte (of met reflecterende ) kleding draagt om goed zichtbaar te zijn.   

 

Van de gekeurde fietsen waren er 71 geheel in orde en kregen de zg APK sticker, "deze fiets is OKE". De overige 20 fietsen hadden een of meerdere gebreken. 

3 fietsen hadden geen bel. Van 8 fietsen zaten de handvatten los, of hadden het uiteinde van het stuur scherp afgesleten, hetgeen zeer gevaarlijk kan zijn. Van 9 fietsen werkte de koplampverlichting niet. 8 fietsen hadden geen goed werkende rode achterlicht. Van verschillende fietsen, hoefde in de gecombineerde achterlicht/reflector alleen maar een nieuw batterij

gemonteerd te worden. 3 fietsen hadden geen rode reflector aan de achterzijde van de fiets. 1 fiets was niet voorzien van zijreflectie aan de banden of witte of oranje reflectoren in de spaken van de wielen. Twee in elk wiel. Sommige fietsen hadden een witte geverfde streep rondom de band, alszijde het een reflecterende zijreflectie op de band zou zijn. Maar het heeft geen enkel effect.

 

Verschillende fietsen hadden een wat te lage bandenspanning. Waardoor de kans op een lekke band groot is. Van enkele fietsen waren de remblokjes bijna aan vervanging toe, voordat er ijzer op ijzer/aluminium (de velg) geremd wordt. 3 fietsen hadden geen goedwerkende remmen. Bij het herstellen van de kleine gebreken aan de fiets en het laten zien op school, kunnen de kinderen alsnog de OKE sticker voor de fiets krijgen. Ook werden twee crossfietsen ter keuring aangeboden. Deze werden niet gekeurd omdat crossfietsen niet op de

openbare weg gebruikt mogen worden. Zij voldoen namelijk aan geen enkele wettelijke eis, waaraan een fiets moet voldoen. Een crossfiets behoort men te gebruiken op een grasveld of crossbaan.

 

Alle kinderen van groep 3 t/m 8 hadden het boekje gekregen, “Ken de verkeersregels” en nu een balpen met opschrift "Whatsappen in het verkeer LEVENSGEVAARLIJK". Dit om de kinderen er op te attenderen, dat bellen, sms-en, muziek luisteren ect., in het verkeer gevaarlijk is en dat ze daardoor niet de aandacht op de weg houden. Uit onderzoek blijkt dat de risico's daardoor op een verkeersongeval sterk toeneemt. Dit heeft al tot verkeersslachtoffers geleid. Er waren ouders die wel aandacht aan de fietsen van hun kinderen besteed. Maar toch ook ouder(s) om wisselende redenen niet. En de verantwoordelijkheid dat ouders hun kind(eren) met een (on)veilige fiets op de weg laten fietsen, ligt bij de ouder(s)

of verzorgers van het kind. De kinderen van de groepen 1 en 2, kregen een verkeerles over de fiets en voor hen had VVN een kleurplaat en een

doosje kleurpotloden.